tisdag 22 mars 2011

Nu svär jag högt!

Håll för öronen nu, ni som är känsliga, för nu ska jag svära i kyrkan...

Min "köksträdgård" 2008
... jag har ingen kompost... Jag sa: jag har ingen kompost!

Jag vet, vilken trädgårdsintresserad människa har inte en kompost? Jag vet inte varför, jag har inget bra svar på det, det har bara inte blivit så. Visst har det funnits med i tankarna ibland, att jag nog borde ha en kompost, men som så mycket annat så glöms det snabbt bort och livet fylls upp av annat.

Köksträdgården 2010
Runt omkring mig ser jag en massa bilder på fina komposter - fyllda med pumpor, squash och annat smarrigt och vackert. Och det känns slösaktigt både med pengar och naturens resurser att bara använda köpejord och köpegödsel. Så nu funderar jag - både på trädgårdskompost och kompost för hushållsavfall. Orkar jag? Hinner jag? Finns plats? osv. En trädgårdskompost är självskriven, men hur ska den se ut?

En lite suddig bild lånad här!
En sån här goding hade ju verkligen varit fin, men hur praktisk är den? Det blir nog den klassiska kompostgallervarianten, för enkelhetens skull. Har ni några kloka komposttips? Både vad gäller trädgårdskomposten eller vad gäller hushållsavfallskomposten. Kanske tips om vilken variant som är bäst inom de olika områdena, eller hur ni har byggt er? Jag hoppas på inspiration!

5 kommentarer:

Mor Grön sa...

Vi har trädgårdskompst för större bladmassor/grenar (ful jättehög halvvägs ner för slänten) och två varmkompster i ful plast för matavfall. Ingen av de mär det minsta pitoresk...och man kan ej odla i dem då där bor sniglar. Jorden som blir av hushållskomposten har jag god användning av, den från trädgårdskomposten kommer jag inte åt.
I vår kommun kan man billigt köpa jord och jordförbättring baserad på den kompost som stadsborna lämnar efter sig (de har separata tunnor för matavfall). Den jorden är billigt och bra, vi köper lassvis av den varje år. Kolla om detta finns i din kommun, ett smart sätt att få bra kompostjord trotsatt man saknar egen kompost.

Lövkojan sa...

Javisst behövs en trädgårdskompost :). Det där med nät är inget jag skulle rekommendera utom i nödfall, har provat själv och det var sådär.

Min nuvarande kompost är två stora trälådor bredvid varandra. På framsidan är det gjort så att träplankorna går i skåror och kan lyftas bort ända ner till marken när det är dags att vända eller tömma. Otroligt lättskött, går i massor och ger mängder med kompostjord så det kan jag rekommendera :).
Har själv funderat på hushållskompost men än så länge har jag inte kommit till skott.

Lycka till, kram Marie-Louise

Anonym sa...

Har provat nätkompost, med dåligt resultat. Blir nog inte rätt fuktighet i en sådan.

I kommunen där jag bor måste man ha täckt och råttsäker kompost om man vill kompostera hushållsavfall. Hade en dubbellåda i trä, men den komposterade sig själv till slut (haha). Sedan några år har vi isolerad kompost modell "grön plasttunna". Där sjunker det undan även en vinter som den här. Effektivt men kanske inte så vackert att se på, men den står undanskymt.

Har du spansk skogssnigel där du bor ska du inte ens försöka med öppen kompost. Det blir rena kläckningsmaskinen för dom. Tro mig, jag vet, och sedan får man plocka kilovis med dom äckliga kräken. Roligare kan man ha på sommarkvällarna.

Inga-Lill

Marina sa...

Ja, den där komposten var ju fin men förmodligen opraktisk. Våra komposter finns i bloggen under "trädgårdsland".Byggda i trä är med front som man kan lyfta upp.
Fick himla bra jord förra året faktiskt och det känns ju bra. Tre fack har vi för att få ruljans.

Kram o lycka till!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Kompost måste man absolut ha! Vi har en som heter Biokub: http://lindastradgard.blogspot.com/2007/02/komposten-r-invigd.html
Gillar den bättre än de gröna tunnorna. Den är "lätt" att gräva ur när det är dags att tömma, dvs det är lätt att komma åt jorden. Det är ju lite jobb att gräva ur förstås! Man lägger det översta (som inte förmultnat än) på en presenning, sen tar man ner "bräderna" och gräver ur kör den nya fina jorden ut i trädgården till rabatter och trädgårdsland. Sen är det bara att lägga i grenar och lägga tillbaka det som man lagt på presenningen. Det växer som sjutton i jorden som kommer från komposten. När man gräver de översta lagren luktar det surströmming, men när man kommer ner i den komposterade jorden så luktar det inte äckelpäckel längre. Det är inte så mycket jobb med komposten mellan tömningarna, men nog kan man få påhälsning av det ena och det andra. Fluglarver, yäck. Man får googla så får man svar på sina kompostfrågor. Det handlar mycket om att hitta en bra balans. Lycka till! PS. För trädgårdsavfall tror jag att några våningar med pallkragar funkar bra. Bra med en kompostkvarn för kvistar tar tid på sig att förmultna.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...