torsdag 30 maj 2013

Lunden i kvällsdis

Japansk gyllenlönn 'Aureum' i förgrunden med ormöga undertill. Skyar av snart överblommad kaukasisk förgätmigej bakom en liten tuss av funkian 'Francee'
 Igår kväll efter årets andra löptur (!) så strosade jag runt en stund i min trädgård i regnet. Jag drog lite ogräs, vattnade i växthuset, plockade lite nässlor för att göra gödselvatten och njöt av lugnet som låg över nejden. Och med kameran i handen så upptäckte jag hur underbar min lilla relativt nyanlagda lund är just nu. Helst ska man försöka tänka bort ogrässlänten i bakgrunden och tänka till ett falurött plank med liggande spjälor som täcks in av den frodiga klematisen 'Summer snow' eller 'Paul Farges ' och grön underbar humle!

Bakom lönnen kan man följa stigen genom Lunden, till bänken bredvid fågelbadet.
 När jag planerade Lunden så valde jag ett hörn på framsidan av huset. Jag bestämde mig för att tre exemplar av önsketräden prunus Accolade' skulle få skapa skuggan i Lunden. Sedan surfade jag runt på massor av hemsidor och bloggar och plockade fram alla favoritartiklar från Allt om Trädgård för att inspireras. Och jag hittade massor som jag ville ha! Ormbunkar blev drömväxten nummer ett, med sitt skira trollska utseende, och fick bli symbolen för vad jag ville uppnå med min Lund.

Bänken är gjord av en rejäl ekplanka och två bitar av en björkstam
 Inspirationen till stigen fick jag som jag skrivit förr från Anna Vattenkanna och hennes woodland. Den är jag supernöjd med! Passar in perfekt. Annars har jag hittills bl.a. planterat den lilla japanska gyllenlönnen, buskmagnolia och en liten kornell 'Ivory Halo' som buskar hittills. Under buskarna och träden växer bl.a. mina spetsmössor från frösådd, kaukasisk förgätmigej, vit fläcklungört 'Sissinghurst White', funkia 'Francee' och 'Halcyon', vit viol som jag ska fortsätta dela och föröka som marktäckare, ormöga, olika ormbunkar, sockblommor och vit löjtnantshjärta.
 
Bakom bänken står en liten kornell 'Ivory Halo' som lyser upp på kvällen med sina vitkantade blad

Den här Lunden är verkligen inte ett avslutat kapitel. Det finns stora hål i rabatten där jag ännu inte riktigt kommit på vad jag vill fylla ut med. Tanken är att syrénhäcken mot gatan med mörkgrönt frodigt bladverk ska växa upp och skugga, och så vill jag rama in åt allmänningens sluttning bakom bänken med det där planket jag skrev om. Sen behöver ju alla växter få lite tid på sig att etablera sig och växa till sig. Men det får ta tid, och jag tror nog att jag kommer få min lummiga Lund tillslut.

Har upptäckt att jag fått några fler läsare, vad roligt! Välkomna!

1 kommentar:

Anna Vattenkanna sa...

Så bra att du är nöjd med gången! Din lund kommer att bli så fin. Alltså den är redan fin men med det röda planket och någon säsong till så blir den toppenfin.

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...